Malaysia Web Hosting

Bila Tak tahu nak tulis apa



Rasanya ramai yang buntu bila tak tahu nak tulis ape bila berada dihadapan laptop dan mula nak berblogging. Inilah masalah aku sejak menjak ni. pada mulanya aku cuma nak berkongsi perjalanan hidup aku diperantauan orang sambil berkongsi pengalaman serta coretan peribadi dari hati ke hati. Bila aku lihat balik blog aku yang takda niche ni, aku ketawa sendiri sebab betapa bercampur aduknya segala macam tajuk post dan adakalanya post aku ni emo sangat, serius sgt, skema sgt. Patut la ramai yg kata aku ni susah nak dibaca peribadinya.

Tapi aku bukan nak citer pasal diri aku jer skang ni.Pada aku, blog ni lebih kepada diari peribadi aku. Itu lah konsep asal blog ni. Dalam masa yang sama aku juga letakkan beberapa tutorial yang mana akan memudahkan aku mencari utk melaksanakan tugas aku dikemudian hari. Takde la teruk aku nak cari nanti.

Kadang tu kita buntu nak menulis ape dalam blog kita sampaikan termenung berjam2 lamanya depan laptop sambil memikirkan idea utk menulis. Ni antara tips aku bila aku nak berblog. Sentiasa bawa buku nota kecil dan pen setiap masa utk menulis idea yang kadang2 kita ingin berkongsi. Tulis jer dalam bentuk point. So senang korang nak tulis semula ke dalam blog. itu la cara aku.

Bila aku takde idea nak menulis, aku akan pergi jalan-jalan ngan motor buruk aku ambil angin sambil berfikir idea-idea utk dimasukkan dalam blog (bukan blog ni). Kadang-kadang aku melapak berjam-jam dalam bilik air sambil berfikir idea menarik yang kadang datang dari zaman kanak-kanak kita, atau zaman remaja kita. Jangan korang ketawa. Cara korang plak cemana?