Malaysia Web Hosting

Korang Raya Sebulan Ke?

Assalammualaikum kepada semua pembaca.

Terima kasih kepada kawan-kawan dan rakan blogger yang mengambil berat terhadap blog picisan aku ni. Lama juga aku tak update. Sebenarnya aku tak sempat nak update sebab banyak kerja-kerja yang tertunggak selepas menyambut raya. Maklumlah, seminggu bercuti di kampung. Sewaktu bercuti raya pula aku demam 6 hari juga. Minggu lepas aku beli netbook baru pulak, MSI Wind U130. Beli secondhand jerk sbb niat cuma nak testing Kubuntu Lucid Lynx. Tapi ada masalah pada wireless driver pulak, puas aku ubahsuai module termasuk muat kompilasi dari sumber tapi masih gagal kerana Lucid tak support Ralink RT3090. Aku bru jer download Kubuntu 10.10 (Maverick Meerkat) dan aku sangat berharap wireles module utk Ralink RT3090 dah diupdate.

Aku tau korang mesti bosan dengan bebelan mengarut aku pasal komputer. Sebenarnya apa yang aku nak berkongsi kat sini ialah suasana hari raya di Johor. Mungkin kerana jarak yang agak jauh, jadi budaya menyambut raya di Johor dan Kedah agak berbeza. Kepada orang kedah, semua orang tahu, biasanya suasana raya hilang lepas masuk hari raya yang ke-5 dan seterusnya. Tetapi di Johor, suasana raya semakin terasa dan meriah selepas hari raya yang pertama. Aktiviti kunjung-mengunjung, baraan (Marhaban) dan open house (sudah semestinya).

Boleh dikatakan setiap hari di mana-mana sahaja ada open house atau majlis makan-makan. Paling tidak, sekumpulan marhaban datang dan dijamu makanan oleh tuan rumah. Memang meriah. Kalau di kedah kuih sebalang jer dah cukup. Tapi kalau di Johor, paling sedikit 3 balang diborong utk dibuat stock raya sebulan.

"Hujan Emas di Negeri Orang, Hujang Batu di Negeri Sendiri, Lebih baik di Negeri Sendiri."

Aku nak ambil kesempatan dalam post ni untuk mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua kenal dengan diri aku ni. Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan err...Zahir jerla.