Malaysia Web Hosting

Bila Merindui Zaman Sekolah



Ok...aku tau tajuk kali ni nak iras-iras dengan Bila Teringat Zaman Sekolah. Sama tapi tak serupa ok. Bila aku blik kampung, gi jalan2...aku terlalu kat jalan ke Sekolah, SAHC aku. Huhuhu...mmg betul2 byk kenangan manis dan pahit. Tapi itu la namanya kenangan kan. Dlu masa form 1 atau form 2 siap ber"tobatt" dalam hati tak nak jejak kat sekolah dah sebab tekanan. hahaha...pas abis SPM plak aku berikrar taknak jejak sekolah selagi tak menjadi orang yg berjaya berguna.

Sebenarnya, apa yg korang paling rindu masa zaman sekolah? Kalau nak disenaraikan mmg byk dan adakalanya yg mengarut2 tu korang rindu, ye tak?

1. Rindu pada kawan-kawan.
Sapa yang tak rindu pada kawan-kawan sekolah. Terutama teman rapat sebelah meja dari Awal tahun sapai la ke hujung tahun. Nak plak kalau 2-3 tahun berturut kelas yang sama dan duk tempat yg sama. Aku takda kawan yg benar-benar rapat (kawan Baik) tapi ramai la kawan yg sekepala.

2. Rindu Pada Cikgu-cikgu Perempuan yg Baik dengan aku
Aku paling rindu pada Cikgu Gon (Biologi & Sains). hehehe nama dia mmg Gon hokeh, Cikgu faveret aku no dua, Cikgu Azuyah (Biologi). Nampak ja garang tp tersangat lah baik. Penuh sifat keibuan. Cikgu Syarifah Nulis ni ngajar aku bahasa Inggeris dari Form 2 sampai Form 3, sangat baik dan tekun ajar aku bahasa Inggeris. Tu pasal skang aku terer tak brapa pandai lagi. Sampaikan aku sentiasa bersama kamus kecik aku. hehehe Takut kena soal. kehkehkeh...(dia kawin di umur persaraan, so dedicated to work eh?). Cikgu Rusni taib yg ngajar sejarah. Garang tp sebenarnya baik. pantang kalau tak siap keja sekolah. hehehe Maaf kalau ada yg tak disebut...aku sayang semua cikgu2 perempuan sebab semuanya baik dan sabar dgn aku. huhu...

3. Rindu Pada Cikgu-cikgu Lelaki yg Garang dengan aku.
Hahaha...rindu sebab garang? Tapi dalam ramai2 tu ada 3 ja Cikgu Lelaki yg sangat aku hormat. Pak Shariff, Pak Rushdan dan Pak Pozi. Hahaha kenangan byk tu. Kekeke..Cikgu2 yg masih aku ingat, Cikgu Syed Syuib yg ngajar BM, Ustaz Ayob dan ustaz Sulaiman ngajar pendidikan Islam, Cikgu Shanmugam ajar jasmani kot. Cikgu yg garang takdak la dalam senarai sebab aku tak ingat nama depa. Kalau diorg tak garang aku takkan jadi orang yang berjaya berguna seperti sekarang

4. Rindu pada suasana sekolah
Ahaha...dlu mmg liat jer nak gi sekolah. Dah la jauh. Mak aih, kena bgn awal lak tu. masa tu aku duk agak jauh dari sekolah, 30minit perjalanan dengan bus. Awal2 pagi dah kena bgn hokeh. Tapi setahun jer kot aku naik bus sbb pastu naik keta ngan mak aku sebab dia pun keja kat alor setar. Paling takleh lupa, bila nak beratur ke dewan Iskandar, pergh...kelam kabut tak ingat dah nak pakai lencana belah kanan atau belah kiri. Tali leher wajib dipakai..sangat lah takut pada pengawas (masa form 1 ja hokeh). Rindu berhimpit2 masa nak beratur ke kantin. Isk...kalau nak senaraikan, mmg byk jugak la. Rindu nak nyanyi lagu Alma Matter. Sampai sekarang aku ingat lagi senikata dan lirik dia. Huhuhu...

5. Rindu dengan Aktiviti KoKurikulum
Byk jugak persatuan aku masuk dlu. Sekolah premier, jadi markah merit utk persatuan dikira. Hohoho..aku tak byk masuk pun, sekadar ambil syarat ja. kadet Polis, Pancaragam, Persatuan Bulan Sabit merah...uh dan lain-lain yg aku tak brapa ingat. Aku dlu Rumah sukan DAYS. Kekeke..aku sangat sinonim dengan acara merejam lembing walaupun selalu kalah di pusingan saringan. hehehe Aku kurang berminat dengan sukan, lagipun rumah agak jauh...jd aku jarang ambil aktiviti yg memerlukan aku stayback kat sekolah sampai lewat petang.

6. Rindu dengan Kak-kak Pom 6.
Hahahaha..ini mmg takleh nak elak la disebabkan kecomelan aku, aku byk mendapat perhatian dari kak-kak Form 6. hehehe...gatai gak aku ni noh...tp nak wat cemana tu ja pilihan yg ada buat cuci mata dan penarik utk aku semangat ke Sekolah. hahahaha jangan Marah noh. Sampaikan aku jadi sangat sinonim dengan diorg. Hahaha...Pak Shariff suka duk perli...hahaha...Aduh...geli hati bila ingat-ingat balik.

7. Rindu Nak Menyetan.
Kihkihkih...aku ni takdelah nakal sangat cuma suka mencuba. Mula berperangai setan sbb nak menyesuaikan diri dengan kawan-kawan. Bila berkawan...mula la ada semangat setiakawan. Yo yo aa ja kan aku nih. Hahaha..padahal masa sek...aku la yg tolong hampa dengan kedatangan sbb aku hampir setiap tahun jd ketua tingkatan. Hehehe...kenangan tui..Ponteng sekolah pegi Monster main CounterStrike, Tak pun pi melepak kat gerai sebelah jambatan. Kihkihkih..

8. Rindu dengan program Sekolah.
Rindu sangat dengan Hari Sukan Sekolah. 6 bulan yang pertama semua orang bertungkus lumus dengan aktiviti sukan. Hari Sukan kita orang sangat la meriah. Aku paling suka kalau ada Hari Terbuka Sekolah, sebab masa tu awek2 dari sekolah perempuan seperti Sultanah bahiyah, Sultanah asma  (PRET) dan convent akan datang utk memeriahkan suasana dan mencuci mata. Uihh...tak padan dengan kecik hampa noh. Hahahha seb bek aku nie dak baik.

9. Rindu dengan Peperiksaan
Padahal masa sekolah...paling tensen dengan exam. hahahha...sampai sorokkan buku rekod peperiksaan setiap kali awal tahun. Yelah...result semua cam taik ayam ja. hahaha...mau kena sebat dengan bapak aku. hahhaa...alasan terbaik...buku ilang. lalallala....tp kan...bila teringat blik seronok plak. Seronok nak meniru...seronok nak menjawab pun -ada...sbb dlu bodoh...skrg dah pandai ye tak? kekeke...

10. Rindu nak Belajar Blik
Teringat masa belajar byk main-main. Rasa menyesal pun ada...tp mmg indah zaman sekolah. Rindu sangat nak belajar blik. Ada byk perkara yang aku nyesal buat dan tak buat. Jujur aku teringin nak sambung belajar. Sampai sekarang aku teringat pesan Cikgu Azuyah dan Pak Pozi.

Cikgu Azuyah; "Jangan kecewa kalau gagal, cuba lagi. Setiap potensi berbeza. yang Nakal tak semestinya jadi jahat, yang baik tak semestinya jadi hebat".

Cikgu Pozi: "Jgn berhenti cari ilmu. Ilmu takkan habis dipelajari. Jangan berlagak dengan ilmu yang ada."

Masa yang dah berlalu memang takleh putar blik. Semuanya tinggal kenangan. Aku betul-betul teringin nak belajar balik. Ada byk benda yang aku nyesal sbb tak ambil kesempatan yg ada. Betul2 rindu sama kawan2...rindu dengan cikgu2....rindu nak belajar blik. Andai ada yg terasa hati atau kecil hati dengan aku...aku minta maaf...aku rasa malu nak jumpa hampa semua sbb bg aku...aku blum masih menjadi orang yang berjaya. tapi aku memang rindu dengan hampa semua.